KIERTO-hankkeen koulutuksesta apua verkkokauppatoiminnan vastuullisuuteen

Tampereen kaupungin Työllisyys- ja kasvupalvelujen koordinoimassa KIERTO-hankkeessa lähdettiin pohtimaan, miten koronaepidemian kurittamia yrityksiä voitaisiin auttaa. Paikallisia kiertotalousyrittäjiä päädyttiin tukemaan muun muassa etänä toteutetulla verkkokauppakoulutuksella, joka keskittyi liiketoiminnan vastuullisuuteen.

Hankkeen projektipäällikkö Riina Hiipakka-Lahti Tampereen kaupungin työllisyys- ja kasvupalveluista kommentoi kuluneen kevään olleen kiireinen uusia tukimuotoja kehitettäessä.

– Korona-aika toi verkkokauppabuumin. Halusimme tuoda tamperelaisille yrityksille siihen mukaan kestävän kehityksen näkökulmaa ja osaamista. Tämä on yrityksille myös kilpailuvaltti, sillä asiakkaat vaativat yrityksiltä nykyään yhä enemmän ympäristövastuuta ja tekevät kuluttajavalintoja arvoihinsa pohjautuen.

Miela Designroom paransi verkkomyyntinsä vastuullisuusviestintää

Vastuullisten ja kotimaisten design-tuotteiden myymälä Miela Designroom koki lukuisten muiden yritysten tavoin asiakaskadon koronaepidemian seurauksena. Anni Minkkinen yrityksestä kertoo, miten Mielan nelihenkinen yrittäjäporukka päätti panostaa vahvemmin verkkokauppansa kehittämiseen saavuttaakseen asiakkaitaan tehokkaammin. Tukea verkkokaupan kehittämiseen yrittäjät saivat KIERTO-hankkeen tarjoamasta koulutuksesta.

– Koulutus oli meille todella hyödyllinen, koska olimme aikaisemmin keskittyneet ensisijaisesti vain kivijalkaliikkeeseemme. Koronan myötä asiakasvirrat kaupungilla tyrehtyivät ja päätimme panostaa verkkokauppaan, joka on kyllä ollut meillä toiminnassa alusta asti, mutta ei kovin suurella fokuksella, sanoo Minkkinen.

Yrityksen verkkokauppa oli aikaisemmin ollut hiljainen eikä myynnissä edes ollut kaikkia tuotteita. Yrittäjät päätyivät nyt naputtelemaan sinne noin 1000 eri tuotetta. Verkkokaupan toteutusta tukeva koulutus muistutti yritystä etenkin vastuullisuusviestinnän tärkeydestä. Minkkisen mukaan yrityksen sitoutuminen vastuullisuuteen ja kiertotalouteen ohjailee kuluttajakäyttäytymistä enemmän kuin ennen. Ostotilanteessa kiinnitetään huomiota siihen, millaisissa olosuhteissa tuotteita valmistetaan ja mikä on niiden alkuperä.

– KIERTO-hankkeen koulutuksesta saimme hyviä vinkkejä. Se inspiroi meitä viestimään paremmin vastuullisuusperiaatteistamme sekä siitä, että myymme vain kotimaisia tuotteita pieniltä toimijoilta, jotka tuntevat tuotantoketjunsa hyvin. Aikaisemmin viestimme vastuullisuudesta ajoittain sosiaalisessa mediassa, mutta nyt lisäsimme vastuullisuusinfoa myös pysyvästi verkkoon. Näin olemme kasvattaneet asiakkaiden tietoisuutta yrityksemme noudattamista vastuullisuusperiaatteista. Myynti on selkeästi kasvanut verkkokauppauudistuksen ansiosta, kertoo Anni Minkkinen.

Lisätietoja KIERTO-hankkeesta https://www.kiertotaloudestakasvua.fi/

Kuva: Miela Designroom